Casa Eames | Eames House



O emblema a arhitecturii moderniste

Cunoscuta initial sub denumirea de Studiul de Caz – Casa nr. 8, Casa Eames s-a dovedit a fi un spatiu rezidential atat de placut si modern, incat a devenit in final resedinta celor doi celebri arhitecti – Charles Eames si sotia lui Ray.


Acestia au inceput sa lucreze la locuinta in anul 1945, ca parte dintr-un program de studii de caz realizate pentru Los Angeles’ Arts and Architecture Magazine. Scopul acestor studii era acela de a proiecta si construi locuinte realizate din materiale moderne si care sa utilizeze tehnologii revolutionare inaugurate in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. Conceptul lor era o casa realizata din materiale prefabricate, o constructie care sa nu perturbe vizual spatiul natural bogat in care urma sa fie amplasata, sa fie usor si rapid de construit si sa infatiseze un stil architectural modern.



Casa Eames este amplasata pe un teren generos cu o suprafata de aproximativ 1.3ha, pe o faleza cu o inaltime de 46m orientata catre Oceanul Pacific. Parcela pe care s-a construit locuinta este plata si este singura de acest fel pe intreaga lungime abrupta a falezei. Raspunsul la conditia terenului a fost realizarea unui zid continuu de sustinere din beton ce leaga cele doua “cutii” – corpuri - din care se compune casa, separate printr-o curte. Cele doua corpuri au functiuni diferite – una rezidentiala, cealalta de studio – zona de lucru si biblioteca. Ambele au inaltime P+1, cu etajele grupate pe colturile si laturile orientate catre curtea formata intre cele doua corpuri, in timp ce in zonele opuse raman spatii deschise cu inaltimi foarte generoase si amplu vitrate. Pe langa zidul de beton, sustinerea casei s-a realizat printr-o structura simpla din metal, compusa din stalpi in forma de “H” si grinzi zabrelite pentru acopris. Inchiderile dintre elementele structurale au fost realizate din diverse tipuri de panouri de sticla – transparete sau colorate mat, dispuse in asa fel incat sa creeze un joc de lumini si umbre in interiorul constructiei. Lumina are un rol deosebit de important pentru modul in care se defineste spatiul interior, iar compozitia fatadelor denota influente din arhitectura japoneza.



Finisajele interioare – pardoselile, lambriurile si scarile din lemn – precum si oazele preponderente de verdeata, denota un spatiu cald si primitor ce contrasteaza puternic cu imaginea rece a structurii mixte din metal si beton. La intrarea in corpul residential s-a plantat un arbore de eucalypt, care ofera umbra si uneste parca spatiul interior cu cel exterior.


Desi produsul finit este unul spectaculos, elementele din care este compusa casa Eames sunt in mare parte standard – prefabricate si cu deschideri si dimensiuni obisnuite, putine dintre acestea fiind realizate la comanda.


Casa Eames este un superb spatiu continuu, un exemplu perfect de insertie architecturala intr-un sit natural, fara a se crea o discontinuitate vizuala intre constructie si natura. Spatiile interioare parca “curg” unul catre celalalt, chiar si pe directia verticala. Zonele de zi si de noapte nu sunt neaparat separate – de exemplu, dormitorul de la etaj are vedere in living-ul de la parter printr-o mica terasa. Singura diviziune a spatiilor apare prin separarea celor doua “cutii”, care insa par oricum sa se uneasca prin intermediul curtii dintre ele. Compozitia volumetrica ne duce cu gandul la unul dintre tablourile abstracte ale celebrului pictor Piet Mondrian.



Sursa Foto: archdaily.com © Flickr – Stephen Canon

Imaginile au rol informativ si nu sunt publicate in scop comercial.

Charles Ormond Eames si Bernice Alexandra “Ray” Eames au fost un cuplu de proiectanti ce au adus o contributie semnificativa in domeniul arhitecturii si al design-ului interior, mai ales in ceea ce priveste proiectarea mobilierului. Biroul lor a dezvoltat o paleta foarte variata de proiecte, de la obiecte pentru expozitii, mobilier, case, pana la monumente si jucarii.


Impreuna au pus bazele unui tip de proiectare si productie ce mizeaza pe utilizarea materialelor si tehnologiilor moderne, scopul final fiind acela de a produce obiecte de uz zilnic de inalta calitate la preturi accesibile. Multe dintre obiectele de mobilier create de ei sunt astazi considerate ca fiind simboluri ale bunului gust si elegantei simple. Iata cateva exemple foarte cunoscute:


DCW Plywood Chair 1946 | Fiberglass Side Chair 1951 | Eames Lounge 1956


#eames #eameshouse #modernhouse #architecture #charleseames #rayeames